• Tools
  • Team
  • Diensten
  • Vacatures
Meesters Accountants
  • Home
  • Nieuws
  • Clearfacts
  • Contact
  • Tools
  • Team
  • Diensten
  • Vacatures
  • Home
  • Nieuws
  • Clearfacts
  • Contact
9 augustus 2018  |  By Vincent In Administratie

Attesten bedrijfsbeheer en bewijzen beroepskennis (straks voor alle sectoren) in Vlaanderen afgeschaft.

Let op: de volgende tekst is enkel van toepassing op zelfstandigen gedomicilieerd in Vlaanderen of op rechtspersonen die hun maatschappelijke zetel in Vlaanderen hebben.

Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië wijzigt er tot op heden niets.

Waarover gaat het:

het werd reeds enige tijd geleden aangekondigd. De verplichting om een bewijs van voldoende kennis inzake bedrijfsbeheer voor te leggen alvorens te kunnen aanvangen met een zelfstandige activiteit in eigen naam of als mandataris in een vennootschap komt te vervallen vanaf 1 september 2018.

Eerder werd het bewijs van beroepskennis reeds afgeschaft, behoudens voor de beroepen gerelateerd aan de bouwsector. Ieder die zich geroepen voelt om bij wijze van voorbeeld als beenhouwer, als restauranthouder of als bakker te starten, kan dit zonder enige belemmering.

En ook de beroepsbewijzen om in de bouwsector als zelfstandige actief te zijn, komen te vervallen vanaf 1 januari 2019. Het is voor deze sector enkel nog wachten op een gunstig advies van de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (de SERV) en een bekrachtiging van het Vlaams Parlement.

Dit betekent dat voor alle zelfstandige beroepen er geen bedrijfsbeheer of beroepskennis meer vereist is of zal zijn.

In het verleden werd ingevolge het ontbreken van het vereist attest inzake bedrijfsbeheer vaak beroep gedaan op de partner of op een ander aangestelde die dan over het vereiste attest moest beschikken. Die stond dan de zelfstandige bij op dat vlak om bijstand te verlenen inzake bedrijfsbeheer. Uiteraard komt dit te vervallen en misschien is het nuttig als zo een mandaat zou bestaan om dit te schrappen. Immers, geen solidaire borgstelling voor verschuldigde bedragen, mogelijke stopzetting onderwerpingsplicht op sociaal vlak, etc.

Ieder moet het voor zich uitmaken.

Bent u in zulk een situatie dan zullen we u graag bijstaan om de mogelijkheden te onderzoeken.

Neem gerust contact op.

Wij nemen vervolgens contact met u op om de mogelijkheden door te nemen.

Previous StoryWelke subsidies kan ik aanvragen? Subsidiedatabank hier te raadplegen
Next StoryMedewerkers gezocht boekhouding en fiscaliteit

Related Articles

  • 2021: Welke thuiswerkvergoeding sta je best toe aan je werknemers
  • Sterke verkeershinder in dorp Zoersel door uitbreiding elektriciteitsnet

Categorieën

  • Advies (69)
    • Administratie (42)
    • Digitalisatie (2)
    • Personeel (5)
    • Startersadvies (8)
  • Fiscaal (58)
    • BTW (24)
    • Douane en Accijnzen (3)
    • Eigendomsrecht (2)
    • Personenbelasting (10)
    • Vennootschapsbelasting (9)
    • Vermogensplanning (3)
  • Juridisch (3)
    • Faillissement of WCO (1)
  • Permanente vorming (5)

Zoeken

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter

Vestigingen

Larikslaan 1, 2950 Kapellen

Marktplein 22, 2110 Wijnegem

Voorne 53, 2980 Zoersel

Antwerpsesteenweg 51, 2350 Vosselaar

Mastendreef 13 2970 Schilde

Contact

Zoersel
Maandag – donderdag : 8:30- 17u
Vrijdag: 8:30- 15u
Tel. 03 375 30 00

Wijnegem
Maandag – donderdag : 8:30- 17u
Vrijdag: 8:30- 15u
Tel. 03 375 30 40

Kalmthout-Kapellen
Maandag – donderdag : 8:30- 17u
Vrijdag: 8:30- 15u
Tel. 03 375 30 60

Vosselaar
Maandag – donderdag : 8:30- 17u
Vrijdag: 8:30- 15u
Tel. 014 39 76 20

Schilde & Boechout
Maandag – zaterdag: op afspraak

Meesters Accountants

De partner waarvan u droomt sinds de start. Accountancy, fiscaliteit en juridische diensten.

BE0447.620.257
ITAA-lidnummer: 50.621.367

Over ons, een klein stukje geschiedenis.

  • Home
  • Nieuws
  • Clearfacts
  • Contact

1991-2022, Meesters Accountants©.
Vincent Meesters