Vennootschapsbelasting
Receptiekosten zijn fiscaal slechts voor 50% aftrekbaar.
Publiciteitskosten daarentegen zijn voor de volledige 100% aftrekbaar.
Een voorbeeld van receptiekosten: een receptie die wordt gehouden op het begin van het jaar om met de klanten een gezellige moment door te brengen.
Een voorbeeld van publiciteitskosten: de folders die worden uitgedeeld om klanten te lokken en aan te zetten tot koopgedrag.
Je merkt al meteen het probleem dat zich kan opdringen. Een problematiek dat bepaalde kosten zich moeilijk laten toewijzen aan één bepaalde categorie. Een receptie kan toch mogelijk ook aanzien worden als een publiciteitskost? Die discussie leidt tot volgende uitspraak van het hof van beroep.
Hof van beroep
Als garagehouder wil je je nieuwe showroom inhuldigen. Je zou graag een voorstellingen houden en een korte rondleiding geven. Je koopt dranken en hapjes aan om de mensen te bedienen.
De administratie is van mening dat deze uitgaven kaderen in receptiekosten en dat ze dus slechts voor de helft aftrekbaar zijn. Het hof van beroep in Luik fluit de administratie terug, en stelt wel degelijk dat dit kosten zijn die passen in het kader van een publicitaire strategie, namelijk in het kader van een evenement dat de aandacht wil vestigen op de organiserende onderneming en/of haar producten. Het is dus wel correct dat ze in essentie receptiekosten zijn, maar dat is niet de hoofdzaak volgens het hof van beroep.
De plaats van het evenement
De plaats van het evenement was niet in een zaal voor een receptie, maar wel de gebouwen van de garage zelf, iets wat de uitspraak steunt. Als gevolg zijn de kosten volledig aftrekbaar in het kader van publiciteitskosten.
Wat vooraf ging: de BTW-administratie
De BTW administratie heeft zich in het verleden al neergelegd bij eenzelfde uitspraak van het hof van beroep, waarbij de btw toch voor de volledige 100% kan worden afgetrokken indien de kosten van onthaal en kosten van spijzen en dranken betreft die een “publicitaire” doelstelling hebben.